
 
 

 

 



 2 

TABLE OF CONTENTS: 

 

I FREEDOM OF EXPRESSION ............................................................. 3 
 
 
II  MONITORING OF THE IMPLEMENTATION OF EXISTING LAWS .... 7 
 
 
III MONITORING OF THE PROCESS OF ADOPTION OF NEW 
LEGISLATION ........................................................................................... 10 
 
 
IV MONITORING OF ACTIVITIES OF REGULATORY BODIES, STATE 
AUTHORITIES AND COLLECTIVE ORGANIZATIONS FOR THE 
PROTECTION OF COPYRIGHT AND RELATED RIGHTS ............................ 12 
 
REGULATORY BODIES .............................................................................. 12 
 
STATE BODIES ........................................................................................... 15 
 
 
V  THE DIGITALIZATION PROCESS .....................................................19 
 
 
VI  THE PRIVATIZATION PROCESS ..................................................... 20 
 
 
VII  CONCLUSION .................................................................................. 22 

 

 
 
 
 
 
 
 
 

This Report is made possible by the support of the American People through the United States Agency for 
International Development (USAID) and IREX. The contents of this Report are the sole responsibility of texts’ 
authors and do not necessarily reflect the views of USAID, IREX or the United States Government 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 3 

I FREEDOM OF EXPRESSION 

 

In the period covered by this monitoring report, several cases of potential violations of 

freedom of expression have been recorded.  

 

1.  Threats and pressures  

 

1.1. In the night between the October 3rd and 4th, unknown attackers threw a bomb on the 

main entrance of the RTV Pink building. The entrance door of the station was completely 

destroyed, but fortunately there were no casualties. The police confirmed that the bomb was 

thrown from the motorcycle on the move. The attack was recorded by RTV Pink’s security 

cameras, as well as by the nearby cameras of the traffic police. In cooperation with the 

Prosecutor’s Office, the police arrested Milan S. (24) and Goran P. (32) under suspicion of 

committing the criminal offenses of: attempted murder; illicit holding, carrying and trade in 

firearms and explosive materials, as well as violent behavior. These individuals are believed 

to have participated, together with several other persons, in the events on the October 2nd, 

when the security staff of RTV Pink were attacked, as well as in the events on the following 

day, when a bomb was thrown on this station’s building in the Neznanog Junaka Street in 

Belgrade. On raiding the apartment and other premises of the suspects in Nis, the police 

recovered two illegally held handguns. After charges were pressed against them, the suspects 

were sent before the investigative judge of the District Court in Belgrade. The investigative 

judge determined 30-day custody until October 10, 2009, due to the risk of escape, possible 

intimidation of witnesses, repeating the criminal offense, as well as due to the circumstances 

under which the said offense was committed. 

Although it was later established that the bomb was thrown over a row of a group of youth 

with the RTV Pink security a day earlier, it has contributed to an additional sense of 

insecurity among the media and their employees, fitting to prevent them in performing their 

work, and as such was a factor of limiting freedoms of public information and expression. It 

was due to the fact that the incident followed the wave of violence that had swept Belgrade in 

September (the cancellation of Gay Pride Parade, the murder of French citizen Brice Taton 

and several attacks on foreign citizens in Belgrade), as well as in view of the still unresolved 

bomb attacks on journalists and media from previous years (the attempted assassination of 

Dejan Anastasijevic, the bomb put under the broadcasting van of B92 in Raska Street). On 

the other hand, one may commend the swift reaction of the police and the fact that the 

judiciary took this attack quite seriously, sentencing the attackers to custody due to the 

circumstances of the attacks and the risk that they might repeat it. 



 4 

The same day when it was announced that the attackers on RTV Pink were put into 

custody, the Radio Television of Serbia received an anonymous call about an alleged bomb 

placed on the parking lot in front of their building. The police have established that the bomb 

claim was false.  

 

1.2. The memorial plaque placed at the site of the murder (on April 11, 1999)  of Slavko 

Curuvija, the journalist, editor and owner of the Dnevni Telegraf daily and the Evropljanin 

weekly, was stolen on October 5th. 

In the light of the fact that Curuvija’s assassins remain at large for more than 10 years, as well 

as that the plaque was stolen on the 9th anniversary of the fall of the regime that Curuvija 

dared to criticize, for which he was subsequently murdered, this theft was symbolic and 

recognized as a serious threat to media freedoms and freedom of expression in Serbia. 

 

1.3. The daily Press reported on October 10, 2009, that sports journalists in Valjevo 

refused to be accredited for reporting from the games of the local basketball team “Metalac” 

in the new season, because they were told by the team officials that they should “do their 

reporting taking into account the interest of the club” and “in accordance with the established 

business policy of the club”. 

The behavior of the Metalac management is in direct breach of the provisions of the Law on 

Public Information, which stipulate that nobody may restrict freedom of public information, 

in particular by abuse of power and abuse of right or in any other way that may restrict free 

flow of ideas, information and opinions. 

 

1.4. The daily Kurir reported on October 10, 2009, that the security at the wedding of 

singer Leontina Vukomanovic threatened the daily’s photographer Zoran Budjic that they will 

destroy his equipment and “beat him up to death” if he doesn’t remain 500 meters away from 

the premises and delete the pictures he had previously taken. Kurir claims that, before she 

ordered security to throw the photographer out, Leontina Vukomanovic did not object to 

photographing and since she knew that Budjic was a photographer, she was fully aware she 

was being photographed. 

The Law on Public Information stipulates that pictures from one’s private life may be 

published without the consent of the photographed person, if that person did not protest 

while the pictures were taken, although it knew that pictures will be published. 

 

1.5. On October 19, 2009, at the request of the management, the security of the Trepca 

mining company in Zvecan, Kosovo, prevented the reporters of "Kontakt plus" radio station 



 5 

from entering the premises of that radio in the North Kosovska Mitrovica. Thereby they have 

obstructed the activity of the highest rated radio station broadcasting in Serbian language in 

Kosovo and Metohija. The above action was justified by the delay in payment of the rent for 

the premises that "Kontakt plus" radio hires from Trepca. Instead of exercising the legal 

remedies at their disposal for collecting the unpaid rent, the management of Trepca decided 

to arbitrarily restrain the movement of journalists and thereby prevent the radio from airing 

its program. According to the available information, the rental conditions for the Radio 

"Kontakt plus" are discriminative comparing with other media that also rent their premises 

from Trepca. On October 21, 2009, it was reported that Kontakt Plus had resumed 

broadcasting after the radio management reached an agreement with the Trepca 

management on repaying the debt. 

 

2. Court proceedings 

 

2.1. On October 7, 2009, Sinisa Vucinic, the President of the Initiative Committee of the 

Serbian Chetnik Movement of Republika Srpska, was sentenced to six months in prison 

before the Third Municipal Court in Belgrade, namely to a two-year suspended sentence, for 

threats against the personal safety of Member of Parliament Zarko Korac and journalist of 

the Vreme weekly Milos Vasic. Vucinic was charged for having threatened Korac and Vasic, in 

the media in Republika Srpska, that “they would suffer the same fate as their friend Zoran 

Djindjic”. Vucinic also sent to Vreme a condolences telegram “over the premature death of 

journalist Vasic”. He was arrested in mid-August and was released after 17 days in custody 

pending trial. The President of the Chamber, Judge Aleksandar Stepanovic, told Vucinic in 

explaining the verdict that the court took into account the fact he was a family man and that 

he was convicted only once and that the sentence in question from 1991 had been deleted 

from the register. Zarko Korac branded the sentence “scandalous” and said that it was 

illogical that Damir Dokic had been sentenced to 15 months in prison for threatening the 

Australian Ambassador in Belgrade, while at the same time individuals making threats 

against Serbian citizens were punished only by suspended sentences. Milos Vasic said he was 

completely indifferent and that he would prefer to forget the entire case. The Spokesman of 

the Republic Public Prosecutor’s Office Tomo Zoric said that the sentence against Sinisa 

Vucinic was “yet another proof of the soft penal policy”. He said the Prosecutor’s Office would 

appeal the sentence. 

The Penal Code incriminates threats against the physical security of a person made by 

threatening to attack the life or body of that person or a person closely related to him/her by 

a one-year prison sentence; threats against the physical security of multiple persons or 

threats against security causing public concern or other serious consequences. According to 



 6 

the Code, these criminal offences shall be subject to a sentence of between three months to 

three years. Hence, Vucinic was in fact sentenced below the legal minimum. The latter is 

made possible by the Penal Code where the court establishes the existence of particularly 

extenuating circumstances and that a reduced sentence could, in the opinion of the court, 

help accomplish the purpose of the punishment. The court did precisely that, highlighting the 

fact that Vucinic was a family man, with only one prior conviction, eighteen years ago. The 

fact that the court has been, in its verdict that is, truth be told, not final, lenient in 

establishing the existence of extenuating circumstances, shows the lack of concern for the 

right to security of journalists and public figures in general. 

 

2.2. The Municipal Court in Novi Pazar sentenced brothers Hasan and Faruk Lekic from 

that city to 30 days in prison for the criminal offence of violent behavior and attack against 

the then journalist and the cameraman of the local station TV Jedinstvo, Ivana Milic and Edis 

Klimenta. Milic and Klimenta were attacked on July 27, 2008 in downtown Novi Pazar, while 

they were filming reportage about the illegal construction of the house of the Lekic family. 

The Lekic brothers threatened Milic that they would cut her throat if she published the story, 

while they at the same time harassed and insulted the cameraman. 

According to the Penal Code, violent behavior is defined as harsh insults against or harassing 

of another person, violence, provoking fights or insolent or ruthless behavior threatening the 

tranquility of citizens or substantially disrupting the public order. Violent behavior entails a 

prison sentence of up to three years and between six months to five years for its more severe 

form, if the perpetrator has committed the offense as part of a group or if the offence involved 

a minor bodily injury or severe humiliation. The 30-day prison sentence against Hasan and 

Faruk Lekic is in fact the shortest possible prison sentence that may be delivered pursuant to 

the Serbian Penal Code, which only confirms the unacceptably soft penal policy in the cases 

where the victims are journalists. 

 

2.3. The District Prosecutor’s Office in Belgrade lodged on October 29th a request for 

investigation against Radisav Rodic, the owner of the dailies „Kurir”, „Glas javnosti” and 

Slavoljub Kacarevic, the former Editor in Chief of „Glas javnosti” and member of the 

Executive Board of the Association of Journalists of Serbia (UNS), for having allegedly 

committed the criminal offense of abuse of office. The request for an investigation was lodged 

against Rodic in his capacity of owner and Chairman of the Managing Board of the “Manami” 

company; Kacarevic is under investigation as the Director of this company and he is believed 

to have assigned the printing press purchased with the loan of Komercijalna bank to NIP 

“Glas”, thereby leaving the Manami company without assets, while Komercijalna bank was 

therefore unable to collect the debt. Rodic is under the suspicion of having illicitly earned 



 7 

more than one million of the then Deutsch Marks. A day later, the investigative judge of the 

District Court in Belgrade sentenced both Rodic and Kacarevic to 30 days in custody. The 

District Prosecutor’s Office in Belgrade is conducting an investigation against Rodic and two 

other persons over the suspicion that they have abused office by taking a 20-milion euro loan 

with Komercijalna bank, which has never been repaid. The First Municipal Prosecutor’s 

Office is conducting an investigation against Rodic for an alleged 200 million dinar tax 

evasion. 

According to the information of the District Prosecutor’s Office and the court, the 

investigation is being conducted about the business of the company in which Rodic is the 

Chairman of the Managing Board and Kacarevic is the Director and is therefore not 

necessarily related to their newspapers. What is nevertheless disturbing is the explanation of 

the investigative judge of the District Prosecutor’s Office for sentencing Kacarevic to custody, 

namely that he could attempt to intimidate witnesses, which is another testimony of the 

mistrust of the institutions – including the courts – in even the most renown Serbian 

journalists and editors. 

 

 

II  MONITORING OF THE IMPLEMENTATION OF EXISTING LAWS  

 

1.  Law on Public Information 

 

1.1. The implementation of the Public Information Law has been partially elaborated on in 

the section on freedom of expression.  

 

1.2. Here we point to the fact that on October 2nd, according to the amendments to the 

Law adopted on August 31st, the Culture Minister Nebojsa Bradic passed the Rules on 

Keeping the Register of Public Media. The Rules have been published in the Official Gazette 

no. 82/09 dated 6.10.2009, which came into force on October 14th. The Rules provide that 

the Register shall contain: the name of the public media outlet, the year of establishment, the 

information on cataloging of print media, information contained in the broadcasting license 

for radio and television programs, namely the Internet address for Internet media, the 

address of the registered offices, the name and company number of each founder, 

information about the cash share of the fixed assets and the overview of all public media 

outlets of the same founder, information about the territorial coverage and publishing, 

namely broadcasting dynamics and information about the Internet, electronic and other 



 8 

forms of the media in question. Registration with the Register is free of charge and is carried 

out in the Business Registers Agency. 

According to the Law, the founders of daily newspapers must submit an application for 

registration with the Register within 30 days from the entry into force of the said Rules, while 

the founders of other public media outlets must do the same within 90 days. The legislators 

has provided for very high fines for non-compliance. Where a public media is published 

without prior registration with the Register, “the competent public prosecutor shall forthwith 

launch commercial offence proceedings before the competent court and request a temporary 

suspension of the publishing of the public media in question” (Article 14a of the Law). If he 

publishes a public media without prior registration with the Register, the founder of the 

public media shall pay a commercial offence fine amounting from one million to 20 million 

dinars, while the responsible person of the founder shall pay a fine of between 200,000 to 

two million dinars. They shall also be prohibited from further conducting their activity. 

 

2. Broadcasting Law 

 

2.1. In the program „Moment of Truth”, aired on TV Pink on October 7th, the program’s 

host Tatjana Vojtehovski asked her guest Julka Mitrovic (49) from Veliko Selo: “Did you ever 

have an orgasm while sleeping with your father?” Ms. Mitrovic was first raped by her father 

at the age of 11. “I had three children with him and had more than 50 abortions”, Julka told 

the audience of the quiz in which the guests – hoping for receiving a potential prize – must 

answer honestly to the host’s questions. If the lie detector shows that it is not the case, the 

contestant will be eliminated. Julka Mitrovic earned 500 thousand dinars. 

Article 68 of the Broadcasting Law stipulates that broadcasters should not air program “with 

the content that may harm the physical, mental or moral development of children and youth” 

or programs “with the content that promotes and glorifies violence”. The general opinion of 

the public was that the controversial question in the Moment of Truth amounted to 

promoting violence against the rape victim, because it implied that the victim might have 

enjoyed it. 

In a press release from mid-October, RTV PINK said it had – after a meeting of its 

representatives with the RBA Council President Bishop Porfirije and Vice-President of the 

RBA Council Goran Karadzic – accepted the suggestions and recommendations of the RBA 

concerning the airing of the Moment of Truth and decided to air it at a later time slot, as well 

as not to rebroadcast it in the morning hours. 

At a session on October 29th, the RBA Council issued a caution to TV Pink and filed a 

request for misdemeanor proceedings over the episode of the “Moment of Truth” aired on 

October 7th. The press release by the Council said that the airing of the controversial program 



 9 

was in breach of Article 68 of the Broadcasting Law. It added that the expert departments of 

the RBA had been ordered to intensify their surveillance of formats similar to the “Moment of 

Truth” on all television stations. 

According to the Broadcasting Law, the measures the RBA may issue against radio and TV 

stations include cautions, warnings and temporary or permanent revoking of broadcasting 

licenses. The caution is issued against a broadcaster that is for the first time breaching an 

obligation under the Law or by-law of the Agency. A warning is issued against a broadcaster 

that, in spite of the issued caution, continues to act in breach of the obligations provided for 

by this Law, so as to seriously threaten the principle of regulating the relations in the area of 

broadcasting. A warning is also issued against the broadcaster that violates any of the 

conditions contained in the broadcasting license. In the above case, the RBA resorted to 

issuing a caution and simultaneously launched misdemeanor proceedings, providing for fines 

ranging from 300 thousand to one million dinars for the legal person and between 20 

thousand and 50 thousand dinars for the responsible person. 

 

2.2. In October was recorded another case that could also be considered as a breach of 

Article 68 of the Broadcasting Law, in the part concerning the content that may harm the 

physical, mental or moral development of children and youth. Namely, according to media 

reports from mid-October, the association Freedom for Animals filed with the RBA and the 

Veterinarian Inspection charges for breaking the Animal Welfare Law in the reality show 

Farma ( on TV Pink) by showing scenes of animal slaughter. It is not known, for the time 

being, whether the RBA, or the Veterinarian Inspection, have reacted. 

The Animal Welfare Law provides for a fine ranging from 100 thousand to one million dinars 

against legal persons for killing or mistreating an animal in the production of films, 

commercials and other film, video or other media or for trading in, renting or publicly 

showing such a film, commercial or other product. 

 

3.  Personal Data Protection Law 

 

 On the first anniversary of the adoption of the Personal Data Protection Law (by 

Serbian Parliament, on October 23, 2008), the Commissioner for Information of Public 

Importance and Personal Data Protection, Rodoljub Sabic recalled the Government of Serbia 

to define and lay down the Personal Data Protection Strategy. The Commissioner said that it 

was good that the recent EU Commission report concluded that Serbia had made step 

forward, but that this assessment should be taken as an incentive rather than praise. The 

specific significance of the assessment should be weighed in the light of what had been 

accomplished, but even more what we have failed to accomplish. 



 10 

A new Personal Data Protection Law (2008) has been adopted. However, in spite of 

timely warnings by the Commissioner for information, later corroborated by the opinions of 

EU and EC experts, the Law contains concepts that are in contravention of EU standards. As 

for by-laws, the Commissioner has timely enacted two Rules within the area of his 

competence. The Government had the obligation to pass two decrees, but it has adopted just 

the first one. The second, very important decree, concerning very sensitive information, is yet 

to be passed. 

Although the Parliament created the preconditions for the necessary substantial 

increase of the number of staff of the Commissioner for Data Protection, due to a rigid stance 

of the Government, the Commissioner has worked the whole year with five times less staff 

than prescribed (12 out of 69). He was not able to hire a single new staff member for personal 

data protection matters and has continued to work with the same small team that was 

previously involved in tasks related to freedom to access to information. Nevertheless, the 

reaction of the Commissioner to certain cases yielded useful effects. Good examples of 

general interest are the results obtained in communication with the Defense Ministry 

concerning the handling of information about conscripts; the Education Ministry concerning 

student records; RATEL concerning the Guidelines for Intercepting Internet 

Communications”; etc. 

The education of citizens and entities engaged in handling citizens’ information – 

with a few exceptions – is practically yet to start. In order to prevent any human rights 

damage and upon complying with our SAA Agreement, priorities, goals, deadlines, executors 

and responsibilities need to be defined. With that aim, the Commissioner has prepared, in 

cooperation with EU experts, the Draft National Strategy for the Implementation of Personal 

Data Protection and forwarded this Draft to the Government of Serbia. Unfortunately, the 

Government did not react, the Commissioner has said.  

 

 

III MONITORING OF THE PROCESS OF ADOPTION OF NEW LEGISLATION  

 

In October, the Parliament of the Republic of Serbia did not adopt any legislation 

relevant for the media sector. However, the Draft Law on Classified Data is in procedure.  

Moreover, the public debate about the Law on Electronic Communications had been 

conducted during October. 

 

1. Law on Classified Data 

After the debate about the Draft Law on Classified Data and the criticism of that Draft 

by the Commissioner for Information of Public Importance Rodoljub Sabic and the 



 11 

Ombudsman Sasa Jankovic, as well as after the promises of the Ministry of Justice that it will 

amend it, the Government of Serbia shall submit the amendments to the Parliament. The 

Draft Law was mainly criticized because of the restricted authority of the Commissioner for 

Information of Public Importance and the Ombudsman to access classified information and 

to control the operation of secret services. 

The Draft Law on Classified Data stipulates that, for accessing any classified 

document, the Commissioner for Information of Public Importance and the Ombudsman 

need to obtain an approval of the competent authorities – the Parliament, Government or 

National Security Council –thus obstructing them in protecting citizens’ rights and freedoms.  

The Ministry of Justice has said that the amendments will introduce the accessibility to 

classified information for all state bodies, including the Commissioner for Information of 

Public Importance and the Ombudsman, the auditors, the Anti-Corruption Agency, as well as 

the Governor of the National Bank of Serbia. Moreover, the Ministry also claims that it will 

provide for judicial control of the decision whereby a security service denies access to 

information. Interested party will be entitled to lodge a complaint with the Ministry of Justice 

as the second-instance authority and it will also be entitled to administrative court 

proceedings against the decision of the Ministry. Amendments to the Law also provide for 

additional watching of the State Security Service activities, the Ministry of Justice 

competency for monitoring of Law application, as well as the Ministry’s right to check  

whether the service’s decision to designate a piece of information as classified is justified. 

Pursuant to such control, the Ministry may order to service to declassify such information. 

The Ministry of Justice shall be required to submit a report about all activities to the 

Parliamentary Defense and Security Committee. 

 

2. Law on Electronic Communications 

 

On October 2nd, the Ministry for Telecommunications and Information Society 

initiated a public debate on the Draft Law on Electronic Communications. The Law on 

Electronic Communications is supposed to replace the Telecommunications Law from 2003 

and harmonize the regulations in this area with the EU regulatory framework from 2002. The 

Law on Electronic Communications strives to further liberalize the communications sector, 

on technologically neutral basis and without influencing the content of electronic 

communications services. A regime of a general legal authority for building electronic 

communications networks and provision of services is introduced, in order to reduce the 

number of administrative barriers for entering a market. The Draft introduced several new 

concepts pertaining to regulating the market, managing the frequency spectrums, addresses 

and numbers on one hand, but also concerning the protection of the rights of users, their 

privacy and the security of electronic communication networks and services on the other 

hand. The public debate regarding this Daft was launched with the posting of the Draft Law 

on the internet presentation of the Ministry for Telecommunications and Information Society 



 12 

and lasted until October 30th. . During debate, three round tables were held – on October 14th 

in Belgrade, on October 16th in Novi Sad and on October 27th in Nis. 

The Law on Electronic Communications is of exceptional importance for the further 

development of the media scene in Serbia, particularly for broadcasting and new media. As a 

consequence of the liberalization of the communications sector, the development of new 

media platforms and new digital media services is expected, including particularly non-linear 

services or on-demand services. The expected adoption of the Law on Electronic 

Communications, as well as already adopted Strategy and Action Plan for the Transition from 

analog to Digital Radio and Television Broadcasting in the Republic of Serbia, will impose the 

necessity to regulate differently the content aspect of broadcasting, namely to change or 

adopt completely new regulations in this domain. The fact that the roles of those who 

produce program and those who broadcast it will be separated in the new broadcasting 

model, should facilitate combating radio piracy and block this problem that is seriously 

disrupting the media market in Serbia. In the following period, after the completion of the 

public debate and on the basis of a large number of objections and comments to the Draft 

Law, the Government is expected to adopt the Draft Law on Electronic Communications and 

send it to Parliament for approval. 

 

 

IV MONITORING OF ACTIVITIES OF REGULATORY BODIES, STATE 

AUTHORITIES AND COLLECTIVE ORGANIZATIONS FOR THE PROTECTION 

OF COPYRIGHT AND RELATED RIGHTS 

 

REGULATORY BODIES 

 

1. REPUBLIC BROADCASTING AGENCY (RBA) 

 

Certain RBA activities have already been dealt with in Section II concerning the 

implementation of existing laws (see subsection 2 – Broadcasting Law).  

 

a) On October 6, 2009, the Republic Broadcasting Agency (RBA) posted on its website 

the Announcement of the Nova TV management to cable operators on the territory of the 

Republic of Serbia (available only in Serbian), whereby they publicly announced their 

decision to ban the rebroadcasting of the program of Nova TV on the territory of the Republic 

of Serbia, effective IMMEDIATELY! Namely, the management of the Croatian television 

station Nova TV banned the rebroadcasting of its program outside of Croatia, both by cable 

and satellite transmission, with the goal of protecting copyrights applying exclusively to the 

territory of Croatia. 

http://www.rra.org.rs/files/1254842755Obavestenje%20Nova%20TV.pdf
http://www.rra.org.rs/files/1254842755Obavestenje%20Nova%20TV.pdf
http://www.rra.org.rs/files/1254842755Obavestenje%20Nova%20TV.pdf


 13 

 Shortly thereafter, the RBA started “thinking out loud” on the topic of regulating 

broadcasting by cable and satellite. The public reacted with concern when the top RBA people 

announced the possibility of removing the programs of TV stations from the region (from 

Croatia - HRT1 and HRT2, RTL; from Bosnia-Herzegovina – BN i OBN and from 

Montenegro – TV Atlas) from the cable program in Serbia. The reason was, according to the 

RBA, to address the issue of unresolved copyrights of these broadcasters for the territory of 

Serbia. The agency has announced the passing of Rules to regulate that matter for November. 

In their view, there is no transitional solution and content for which there are no copyrights 

must be removed. However, the programs of the said stations will not be cancelled, but a 

large chunk of the program of certain stations will nonetheless be inaccessible for Serbian 

viewers, the RBA said. If the measure is implemented, as of mid-December, Serbian citizens 

will not be able to watch sports events, series and films aired by televisions from the region. 

Channels such as „Explorer”, „National Geography” „Discovery”, „History” and the like shall 

remain on the air during the entire program, because these broadcasters possess so-called 

Pan European rights. The Draft Rules have been announced for November, after which they 

will be submitted for public debate and likely be adopted in December. 

Pursuant to the Broadcasting Law, the RBA issues licenses for cable and satellite 

broadcasting, except for foreign programs that may be received by the means of non-coded 

satellite broadcasting. In practice this did not happen, because of the absence of Rules that 

would regulate this matter comprehensively. The announced adoption of the Rules raises the 

question of the proper regulation of cable broadcasting, which should not violate the 

provisions of the European Convention on Cross-Border Television – ratified by our country 

– and the current Law on Copyright and Related Rights. The Convention guarantees freedom 

of reception and non-restriction of broadcasting of programs that are in compliance with it. 

The assumption is that all programs licensed in CE member countries are in compliance with 

the Convention. According to the Law on Copyright and Related Rights, more specifically 

Article 28, Paragraph 6, which has been applied as of January 1, 2007, in the case of cable 

rebroadcasting, protection is exercised only collectively. Serbia is yet to set up a collective 

organization for exercising the rights of videogram producers or the authors of 

cinematographic and television works, which creates vicious circle hard to brake out of in this 

moment.  

 

b) In its annual progress report for Serbia in 2009, the European Commission has 

acknowledged progress in the area of transparency, accountability and efficiency of the 

Republic Broadcasting Agency. On October 20, 2009, the RBA website posted a press release 

containing excerpts from the report of the European Commission. 

The report stresses that, as of 2008, all decisions of the Agency are posted on the 

internet; that in December 2008, the RBA Council issued 63 radio and TV broadcasting 

licenses on the local level and in the area of the city of Belgrade. After the completion of the 

last competition, a total of 467 radio and TV broadcasting licenses will be issued. 



 14 

It was particularly stressed that the Agency had opened a new branch for supervision 

and analysis in Novi Sad and that similar branches were planned in Nis and Kragujevac. It 

was concluded that the Agency’s capacities have been boosted with the procurement of new 

equipment enabling a more effective oversight of the activities of broadcasters. 

 

2. REPUBLIC AGENCY FOR TELECOMMUNICATIONS (RATEL) 

 

a) On October 26, RATEL posted on its website an announcement on the periods for 

drawing up technical documentation and issuance of licenses for radio stations, pertaining to 

broadcasters that, according to RBA decisions, have been issued broadcasting licenses for 

regional and local areas. The applicant that has been assigned a radio frequency is required to 

submit to RATEL by the November 23rd all the necessary technical documentation and 

RATEL shall issue radio station licenses by January 11, 2010. Where there are shortcomings, 

if such shortcomings are not remedied, the license will not be issued. You can see the entire 

announcement here (available only in Serbian) 

Pursuant to Article 82 of the Law on Telecommunications and Article 39 of the Broadcasting 

Law, RATEL issues licenses for one or several radio stations, which is an integral part of the 

broadcasting license. The issuance of the license requires the application to be in compliance 

with the radio frequency assignment plan and for other conditions to be met, as stipulates by 

the Law on Telecommunications and other regulations covering this area.   

 

b) At its session on October 10, 2009, RATEL’s Managing Board passed several decisions 

on extending the deadline for putting into operation of radio stations for those broadcasters 

that have filed a request for an extension in the legally prescribed 15-day period before the 

expiry of the deadline, providing at the same time justified reasons for such extension, 

according to the estimation of the Agency. 

At the same session, a decision on remedying irregularities was passed, ordering the 

“Radio S” radio station to deal with the cause of harmful interferences affecting other 

broadcasters within 3 days. RATEL has established that the said radio station is creating 

harmful interference by failing to comply with the conditions of its license, unauthorized 

emission and deviation. Because of this, RATEL has set a deadline for Radio S to remedy this 

irregularity; failing to do so will be a ground for launching the process to revoke station’s 

license.  

At RATEL’s Managing Board session held on October 10th, a decision was passed 

approving the request of RTV Pink for an extension of the period for putting into operation of 

78 radio stations, but also several decisions barring the operation of radio stations possessing 

a broadcasting license, for unauthorized utilization of links in the 370-396 MHz range or for 

unauthorized use of frequency. These decisions are final and may be subject only to 

administrative court proceedings. 

http://www.ratel.rs/index.php?page=novosti&item=68&id=2681&get_treerot=54&lang=srp


 15 

Although RATEL has, in the observed period, proceeded in accordance with its powers in 

passing the said decisions, the absence of an organized action for preventing illegal 

broadcasters to operate, which increasingly emerge in Serbia is worrying. There is a lack of 

harmony between the strict adherence to the law in the case of legal broadcasters – that are 

subject to excessively stringent conditions – while on the other hand, there is a total 

ineffectiveness when dealing with serious problems making it impossible for such 

broadcasters to exercise their rights and generate profit in the manner and to the extent of 

which the state and both regulatory bodies are obliged to guarantee.  

To the knowledge of the monitoring team, the Government did not approve RATEL’s draft 

decision on reducing the fees for broadcasters in 2009 for formal reasons. Therefore, RATEL 

could help legal broadcasters in overcoming the financial crisis by setting reasonable 

deadlines and reducing requests to a realistic level, appropriate for the existing situation. 

 

 

STATE BODIES 

 

3. THE PARLIAMENT OF THE REPUBLIC OF SERBIA 

 

In this period, on October 6, the Parliament commenced its Second Sitting in 2009.  

 

a) The First Session of the Second Sitting lasted from October 6 to October 26, 2009, 

and it was especially interesting for the media sector. One of the items on the agenda was the 

election of the members of the RBA Council from the list of candidates submitted by the 

media associations. The Culture and Information Committee submitted on July 27 the said 

list to the Parliament as legitimate. It contained two names: Gordana Susa, the candidate of 

NUNS and NDNV and Milan Becejic, the candidate of UNS. Such list received the support of 

both ANEM and APRES. On voting day, October 26, the Parliament did not elect any of these 

two candidates from the list for membership in the RBA Council. 

Pursuant to Article 105 of the Serbian Constitution, the Parliament shall, by a majority of 

votes of all MPs, exercise its electoral powers. Candidate Gordana Susa received 120 votes, 

while Milan Becejic obtained one vote. Susa needed six more votes to be elected in the RBA 

Council. The MPs have thus shown a total lack of respect for the choice of media associations, 

preventing them to have at least one representative in the sectoral regulatory body. The 

agony over the election of the media sector representative in the RBA Council was hence 

prolonged: the process started late last year and its outcome remains uncertain. We remind 

that the term of office of two members of the Council, of which one is elected at the proposal 

of the media and culture sectors and the other at the proposal of the civil sector, expired back 



 16 

on February 17 and since then RBA Council is acting in incomplete composition. According to 

Article 24, paragraph 9 of the Broadcasting Law, if no candidate from a list receives the 

sufficient number of votes, the election shall be made from a new list of candidates that the 

authorized proposers are required to submit no later than within 15 days from the day of 

election of candidates from the previous list. 

 

b) The Second Session of the Parliament’s Second Sitting of began on October 26. On the 

agenda were three laws not strictly related to the media, but that would nevertheless 

substantially change the legal framework for the operation thereof. These are the Law on 

Amendments to the Law on Free Access to Information and the Law on Classified Data, 

which are very important for the exercise of media freedom. The Law on Copyright and 

Related Rights will significantly affect the position of broadcasters. Namely, instead of the 

collective organizations deciding themselves about the level of their tariffs – which has been 

the case so far – the tariffs will be determined in negotiations with the broadcasters. The 

session is still underway. The final text of the adopted laws will determine to what extent 

these regulations will have a positive or negative effect on the media. 

The agenda of this Session also includes the list of candidates for membership in the 

RBA Council from the ranks of domestic non-governmental organizations and citizens 

associations, as well as the list of candidates for membership in the Program Committee of 

the Broadcasting Institution of Serbia.  More about both lists,  under c.1.  

 

c) The Culture and Information Committee of the Parliament held three 

sessions in October.  

 

c.1. At the first session on October 19, the Committee laid down a joint list of 19 

candidates for membership of Serbian Broadcasting Institution’s Program Committee and 

submitted it to Parliament, with a proposal for urgent consideration. 

The Program Committee of the Broadcasting Institution of Serbia has 19 members elected by 

Parliament, of which - seven MPs and twelve proposed by the RBA from the ranks of 

professional associations, scientific institutions, religious communities, citizens’ associations, 

NGOs, etc. The RBA Council passed the decision on the appointment of 12 candidates back 

on the 3rd of June. Pursuant to Article 92 of the Broadcasting Law, the Program Committee 

represents the interests of all viewers and listeners and it also deliberates on the realization of 

the program concept of the Broadcasting Institution of Serbia, making suggestions and 

proposals to the General Manager and the Managing Board. The mandate of previous 

members of the Program Committee expired on the 25th of May. 



 17 

          At the same session, the Committee determined the list of two candidates for 

membership in the RBA Council from the ranks of NGOs and citizens’ associations and 

putting forward it to Parliament, with a proposal for urgent consideration. The list included 

candidates Goran Pekovic and Milovan Vitezovic. 

The Committee has thus, for the first time, resorted to the powers vested in it by the 

Amendments to the Broadcasting Law from May 2009. Namely, where a list for membership 

in the RBA Council has more than two candidates, the Committee may choose two candidates 

it will propose to the Parliament. It is known that this proposer (NGOs and citizens’ 

associations) has retained six candidates after the additional period for adjusting the list. The 

Committee therefore interviewed all six candidates on September 4 and made the decision a 

month and a half later, choosing, without clearly established criteria, the candidates that do 

not enjoy the support of the largest and most prominent representatives of the civil sector. 

Reacting on such a decision, a group of nearly 30 non-government organizations submitted 

on the 27th of October to the Committee a request for cancellation of such a decision, saying it 

has made a charade of the election process. By the day when this Report was completed 

(October 31st), there were no reactions by the Committee to the said request. Such action of 

the Committee is a dangerous precedent that might reoccur in the case of proposers from the 

media and culture sectors, if these sectors propose more than two candidates in the repeated 

procedure. 

 

c.2. At the remaining two sessions held in the observed period, the Committee has 

reviewed the draft legislation that was on the agenda of the Second Session of the 

Parliament’s Second Sitting. On October 27, the Parliament considered and accepted in 

principle the Draft Law on Amendments to the Law on Free Access to Information of Public 

Importance, which provides for a transfer of the supervision over the application of this Law 

from the Ministry of Culture to the Ministry for State Administration and Local Self-

Government within six months of coming into force. On October 30, the Committee also 

considered the Draft Law on Copyright and Related Rights, also on the agenda of the current 

session of the Parliament. 

 

4. THE MINISTRY OF CULTURE 

 

a) The observed period saw the beginning of the application of the controversial Law on 

Amendments to the Public Information Law, with the passing of the Rules on the Keeping of 

the Public Media Register, which came into force on October 14. This topic was elaborated on 

in more detail in Section II of this report dealing with the implementation of legislation, 

under subparagraph 1 – Law on Public Information. 



 18 

b) The previous report outlined the results of the competition for the co-financing of 

projects in the area of information, announced on September 21st. The Ministry was late by 

more than a month with signing the contracts with the applicants whose projects were 

endorsed. According to many opinions, the contracts were signed in October only after media 

associations had publicly criticized the Ministry and the Government at an ANEM press 

conference on October 21st. More about the said press conference,  here. 

 

c) In the last report, we have indicated that on September 1, 2009, the Ministry of 

Culture called a competition for the co-financing of projects/programs of electronic media 

from Kosovo and Metohija in the total amount of 8 million dinars. Although it was supposed 

to publish the results of the competition on October 15 on its website, the Ministry failed to 

do so by the day this report was completed (October 31st). 

In view of the difficult situation of the Serbian media in Kosovo and Metohija, we consider 

that such delay with the decision is not good. Furthermore, it is not good that there is no any 

official information on Ministry’s web site regarding the reasons for the delay and the new 

date when the results will be announced.  

 

d) On October 16, 2009, the Delegation of the European Commission to the Republic of 

Serbia held in Belgrade Media Center a presentation of Project “European Integration Media 

Fund”, funded by EU funds, through the IPA 2008 instrument. The total value of EU 

contributions is 3 million EUR (there is no co-financing by the Ministry of Culture). The goal 

of the project is to boost the capacity of local, regional and national media for reporting about 

all aspects of the European integration process. 

 This project – applied by the Ministry of Culture for obtaining IPA funds – comprises 

two components:  

1. Training for journalists and management (value 1.200.000 EUR); the 

tendering procedure is underway for the selection of a company/consortium that is to 

implement this part of the project. The European Commission shall sign a service contract 

with them. 

2. Grant for media production (value 1.800.000 EUR of EU funds + 330.000 

– total participation of companies to receive the grants). Grants ranging from 

20.000-100.000 EUR are intended for local, regional and national print and electronic 

media in Serbia for reporting about various aspects of the European integration process. The 

Delegation of the European Commission in Serbia has called on October 8 a competition for 

the financing of media production with the aim of better understanding the process of 

European integration and the European Union. The deadline for application is December 11, 

2009. The documents and the necessary information about the competition may be 

http://www.anem.org.rs/en/aktivnostiAnema/AktivnostiAnema/story/10900/REPORT+ON+ANEM+PRESS+CONFERENCE%3A+ANALYSIS+OF+RESULTS+OF+GOVERNMENT+MEASURES+TO+ASSIST+THE+MEDIA.html


 19 

downloaded from the website of the Delegation of the European Commission in 

Belgrade. 

The efforts of the Ministry of Culture are praiseworthy in obtaining the EU support for this 

project, which has secured substantial funds to help the media in Serbia. It is particularly 

important that the said project has allocated significant funds for the education and training 

of journalists and the management of media, which will definitively increase the level of 

professionalism and quality of the work of media professionals. 

 

e)  In the observed period, the work on the Media Sector Development Strategy remained at a 

standstill. The working group has not been set up and the Government didn’t say whether it 

accepted the request of the media sector that – as the mainstay of this task – the Government 

should be the guarantor of the seriousness and the significance of whole undertaking, which 

may not be accomplished by one sole ministry. It remains to be seen whether the working 

group will be established at all, what will be its tasks, what will be the period for drawing up 

the Strategy and how will be addressed the many concepts that affect media, but are 

contained in regulations from other domains, and in contradiction with media legislation. 

The Government’s stand will also determine the readiness of the media sector to participate 

in this challenging task, which suffers from a lack of clear motive and determination of the 

authorities to assume responsibilities and duties entailed by this process. 

 

 

V  THE DIGITALIZATION PROCESS  

On October 9, 2009, The Serbian Government passed the decision on establishing a 

public company for the management of broadcasting infrastructure on the territory of Serbia 

“Broadcasting Equipment and Communications”. This company was established by 

separating the broadcasting equipment from the Broadcasting Institution of Serbia. Pursuant 

to this decision, the Government will appoint the Manager, Chairman and members of the 

Managing Board by December 20. The assets for the establishment of the said company 

comprise movable property and real estate such as buildings, antenna systems, radio relay 

systems, as well as property rights and other means of broadcasting infrastructure. The total 

value of the business assets taken over from PBS (RTS) is estimated at 13.8 million EUR. 

The separation of broadcasting infrastructure from PBS was made possible by the 

Broadcasting Law from 2002. The Law stipulates that the PBS will use the property and 

equipment of the broadcasting infrastructure (buildings, antennae systems, radio relay 

systems, etc.) in accordance with the contract with the Property Directorate of the Republic 

of Serbia. Since this contract was not been concluded for seven years, the PBS managed the 

broadcasting infrastructure on its own, which created a situation in which PBS was able to 

http://www.europa.rs/code/navigate.php?Id=740
http://www.europa.rs/code/navigate.php?Id=740
http://www.europa.rs/code/navigate.php?Id=740


 20 

control the distribution of the signal of commercial broadcasters, which at the time were still 

its competitors on the advertising market. This problem was recognized in the Broadcasting 

Development Strategy until 2013, adopted by the RBA. Namely, the Strategy acknowledges 

that the situation in which one broadcaster (PBS) controls key broadcasting facilities and 

their respective infrastructure is not a guarantee of an equal position of all electronic media. 

The Strategy indicates that this issue may be resolved by establishing a public company that 

will guarantee all broadcasters that obtain the license equal access to broadcasting facilities. 

The Strategy for Transition from Analog to Digital Radio and TV Program Broadcasting in 

the Republic of Serbia from July 2009 also says that at the beginning of the transition, a 

company will be set up that will manage broadcasting infrastructure of the broadcasting 

system of the Republic of Serbia. This company would be created by separating the 

broadcasting system from the Broadcasting Institution of Serbia (PBS). The Strategy 

furthermore says that the company will be obliged to apply identical, non-discriminatory 

conditions with regard to quality, accessibility and fees to all broadcasters. The fee for 

broadcasting services will be – as it is envisaged – based on the cost principle, while the role 

of the company will be a purely technical one, without the possibility to influence the 

program and program content to be aired. 

The separation of the broadcasting infrastructure from PBS was the necessary 

precondition for an array of tasks that must be dealt with in order to digitalize terrestrial 

broadcasting. From a more general standpoint, it also improves the framework for the 

operation of particularly commercial electronic media in the Republic of Serbia. 

 

 

VI  THE PRIVATIZATION PROCESS 

After an almost 2-year break, the Privatization Agency called for December 11, 2009, 

auctions for the privatization of 12 media companies, employing a total of 236 people. The 

first on the list is the public company Radio Smederevo, whose capital, intended for 

privatization, is estimated at about 285 thousand EUR. It is 82.4% of the total capital of that 

company, comprising slightly over 42% of state capital, while the remainder is socially owned 

capital. The starting price for Radio Smederevo, which employs 17 staff members, is 5.4 

million dinars, while the obligatory investment is 4.9 million dinars. Part of the state capital, 

as indicated in the public call, will have to be paid immediately and in full, while the rest shall 

be subject to the same conditions as with all other media – which means that the permitted 

payment means will include old foreign currency savings bonds, valid on the day of sale, in 

the first and all other deadlines in the second auction. The list for privatization also includes 

TV Smederevo with 39 employees, with a starting price for 70% of its capital of 90 thousand 

dinars, while the minimum investment is 2.5 million dinars. As two separate companies, the 



 21 

list includes Radio Cacak, with a starting price of 6.1 million dinars and the minimum 

investment of 582 thousand dinars and 14 employees and TV Cacak, for which the starting 

price was set at slightly more than six million dinars and an investment of no less than 1.7 

million dinars. Television Cacak has 41 employees and, contrary to the radio, its incomes in 

the previous year exceeded the expenditures by nearly one million dinars. Radio Pozega, 

employing five people, is offered for privatization at the starting price of 1.2 million dinars 

and a minimum investment of 352 thousand dinars. TV Pozega has 21 employees; its starting 

price is slightly above three million dinars, while the minimum investment is 316 thousand 

dinars. RTV Vrnjacka Banja, employing 44 staff members and whose capital to be privatized 

is estimated at about 30.100 EUR will be offered at the starting price of 283 thousand dinars 

and a minimum investment of 1.4 million dinars; Radio Obrenovac (18 employees) will be 

offered at an starting price of 134 thousand dinars and a 75 thousand dinar investment, while 

the Regional Television Valjevo (16 employees) at the starting price of 289 thousand dinars 

and a 1.3 million dinars minimum investment. Finally, in the same auction, Radio 

Mladenovac will look for new owners: it has four employees and its starting price is 2.5 

million dinars, while the minimum investment is a puzzling one thousand dinars; Radio 

Valjevo (27 employees), at the starting price is 5.7 million dinars and an obligatory 

investment of 396.000 dinars and RTV Barajevo (six employees) with an starting price of 3.2 

million dinars and a minimum investment of 180 thousand dinars. 

While it is very good that the privatization process has been resumed, the problem 

remains that, with the changes to the legal framework that have taken place in the meantime, 

the Agency does not consider privatization to be obligatory anymore. Namely, according to 

the Law on Local Self-Government and the Law on the Capital City, local self-governments 

are entitled to establish television and radio stations for reporting on the language of national 

minorities officially used in the respective municipality, as well as for reporting on the 

language of national minorities that is not in official use, when such reporting constitutes the 

achieved degree of minority rights. The City of Belgrade may establish television and radio 

stations, newspapers and other public information means. The Law on National Councils of 

National Minorities provides for the possibility that the founding rights to the media that are 

entirely or predominantly reporting on minority languages be assigned to the National 

Council of the national minority in question. Instead of making it obligatory, this is turning 

privatization into merely a possibility, while the decision whether it will take place at is 

entirely left to the discretion of local self-governments. 

In the meantime, concerning previously privatized media, the public is abuzz with 

stories about failed privatizations, strikes, unpaid wages and benefits. The media have 

reported about the strike of the employees of RTV Jasenica in Smederevska Palanka over 11 

unpaid wages and benefits for pension and health insurance. RTV Jasenica was privatized in 

May 2006. At the same time, the media reported about strikes in non-privatized media, such 



 22 

as “Dnevnik Holding”, whose employees have had the same problem with joining years of 

service, unpaid health insurance benefits and unpaid salaries. The strike ended on October 

29, when the employees reached an agreement with the management and representatives of 

the Vojvodina Executive Council about their requests. The employees will receive three 

unpaid wages in the coming month and a final settlement of the remaining requests is also 

expected. Although these requests included privatization, it remains unclear how they 

reached an agreement about this matter with the Vojvodina Executive Council. 

 

 

VII  CONCLUSION 

In the period observed, further deterioration of the relationship between the 

Government and the media sector was noticed, with two facts being of particular concern. 

First, there was no progress at all in drawing up the media strategy, which seems more and 

more as an excuse of the authorities and stalling so that things would remain unchanged. And 

secondly, even more worrying is fact that the Government is openly showing it does not 

respect the will of the representatives of the media sector, by refusing to select one of its 

candidates for membership in the RBA Council. This has opened the way for a renewed 

procedure, in which the authorities would be well positioned to impose someone more to 

their liking, through the Parliament’s Culture and Information Committee and its arbitrary 

selection of candidates. 

The Government is lately working only on raising fines for the media, in an attempt to 

discipline them. At the same time, when journalists and the media are victims of threats and 

attacks, the perpetrators receive mild sentences or are not sentenced at all. This is all 

contributing to an increased level of frustration that is additionally complicating the situation 

on the media scene. 

The paradoxical combination of zero tolerance for the media when the latter have to 

comply with their obligations and the lack of any responsibility of the competent authorities, 

when their obligations towards the media are concerned, creates an uneven balance of power, 

where the media are typically on the losing end. At that, the Government is failing to consider 

the importance of media for the development of a democratic society, thus compromising the 

so far achieved results of social changes. 

The ability of the authorities to recognize the buzz of discontent of the media with 

how the Government deals with them, their needs and problems, will determine the depth of 

the gaps in their mutual relations and the time needed to bridge those gaps, in order for 

things to move forward. 

 

 


